LA PHOTOGRAPHIE de A à Z, LES GRANDS PHOTOGRAPHES
Daido MORIYAMA
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Hokkaido, Japon, 1978© Daido Moriyama
Épreuve gélatino-argentique sur papier baryté, signée en alphabet et japonais au verso du tirage, 457 x 560 mm
Daidō Moriyama (森山大道) est un photographe japonais. Il est né en 1938 à ikeda, près d 'Osaka. Ses photographies témoignent de l’évolution des mœurs dans le Japon de la deuxième moitié du xxe siècle.
Daido Moriyama (né à Osaka en 1938) n’est pas seulement l’un des plus grands artistes japonais contemporains ; son oeuvre photographique, ses écrits, la radicalité de sa démarche font de lui un des chefs de file du renouvellement international du langage photographique à partir des années 1970. Son esthétique de l’instantané, son refus absolu des conventions de la prise de vue (il affirme "prendre ses photographies plus avec le corps qu’avec les yeux"), sa volonté de penser et de vivre la photographie comme une expérience intime, ont ouvert des champs nouveaux, jusqu’alors presque inédits, et suscité une forme de libération de l’acte photographique.
Gabriel Bauret
Daido Moriyama
"prendre ses photographies plus avec le corps qu’avec les yeux"
Daido Moriyama, comme tout révolutionnaire, dérange. Avant d'être l'un des artistes les plus importants de l'après-guerre, il est activiste de toutes les causes comme en comptait beaucoup le Japon, à l'aube des années 70. Sa photographie, loin de tout académisme, critique le consumérisme et remet en question la nature même de la représentation.
INFOS PRATIQUES
Polka Galerie
12 rue Saint Gilles
75003 Paris
Tél : 01 71 20 54 97
Email : gbaritussio@polkaimage.com
Du mardi au samedi, de 11h00 à 19h30.
SITE INTERNET
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www.moriyamadaido.com/
バイオグラフィー、日記、写真集の紹介などで構成。
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youtube.com25 août 2008 - 9 min - Ajouté par DAIDO1938 edited from "near equal moriyama daido" 2000 Shinjuku Tokyo.
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Portfolio of Daido Moriyama
photos :Daido Moriyama
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il conteste à l’époque les conventions de la photographie traditionnelle par un traitement original du grain de l’image ou encore par des cadrages singuliers et jusque là inédits. Les images en noir et blanc sont floues, saturées, granuleuses, avec de forts contrastes et les sujets (paysages ou scènes de rues) sont le plus souvent quasi-indiscernables.
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Daido Moriyama is a Japanese photographer noted for his images depicting the breakdown of traditional values in post-war Japan. Born October 10, 1938 in Ikeda, Osaka. Daido Moriyama studied photography under Takeji Iwamiya before moving to Tokyo in 1961 to work as an assistant of Eikoh Hosoe. He produced a collection of photographs, Nippon gekijō shashinchō, which showed the darker sides of urban life and the less-seen parts of cities. In them, he attempted to show how life in certain areas was being left behind the other industrialised parts. Though not exclusively, Moriyama predominantly takes high contrast, grainy, black and white photographs within the Shinjuku area of Tokyo, often shot from odd angles.
The images he captures often show everyday people and everyday things in a manner not to be found in the average Tokyo tourist guidebook. Whether by using blur or cropping, Moriyama’s bleak and lonely black-and-white pictures have garnered him the reputation as one of Japan’s great modern photographers. The people of Moriyama’s work are often faceless, covered in shadow or obscured by blur. It is not unusual for a backside – a couple descending stairs, for example – to be the image’s main element. Unlike Araki, who generally uses color photography to target women in various settings, Moriyama’s focus is capturing Shinjuku’s blend of old, new, and unpredictable in monochrome.
Many of Moriyama’s images imply action of some kind has happened or is about to happen – even if that is truly not the case. The feeling is that of drifting in and out of a scene: a hostess draws a cigarette from her pack as two of her colleagues watch for customers near their club’s brightly lit entryway; a woman moving through a crowded street scene casts a glance over her right shoulder, the upper half of her bare backside showing a few tattoos with the rest obscured by shadow. Daido Moriyama was influenced at an early age by the work of American photographer William Klein known for its blurry images and the variety of angles and perspective used.
By using the curtain as a kind of screen, running interference on an otherwise straight-ahead subject, Moriyama reminds viewers that what they see is not the world as it exists but a highly stylized, filtered version of it. Indeed, looking through Moriyama’s very specific perspective, seeing through his hungry eyes, sets the mind wandering.
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www.youtube.com/watch?v=KUAk84LDFVA22 avr. 2012 - 84 min - Ajouté par pereocean "Near Equal Moriyama Daido" full video with english subtitle.
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